Case Amnesty

I dette blogginnlegget har vi fått i oppgave av Marius Vetaas Thomassen (link) om å svare på et fiktivt case som omhandler et jobbintervju i Amnesty International Norge. Jeg kommer derfor til å svare rent hypotetisk etter hva jeg mener er riktig for oppgaven.

Digitale kanaler og kundereisen

Amnesty Norge benytter seg som de fleste andre organisasjoner av Facebook, Instagram og Twitter. På Facebook jobber de mot å skaffe signauter på aksjoner samt få mer trafikk inn mot nettisden deres, slik at engasjementet øker. Kundereisen deres handler om å fremme mennesker sine rettigheter noe som gjenspeiles gjennom alle plattformene de jobber på. Amnesty Norge jobber for å stoppe maktmisbruk og å redde mennesker som blir utsatt for dette. Kundereisen starter derfor med informasjon om dere mål og meninger, som omhandler det å få tilhengerne sine til å spre budskapet videre og et pluss vil være om det også følger flere signaturer og faste givere gjennom dette.

I tillegg til Instagram bruker Amnesty snapchat i stor grad for å fremme budskapet. På disse to plattformene deler de bilder og videoer fra aksjoner og forskjellige arrangementer og bruker hashtagger som man kan knytte opp mot Amnesty. Dette gjør de for å skape engasjement og for å inspirere andre til å engasjere seg i menneskerettighetsbrudd. På Twitter må man bruke en litt annen fremgangsmåte. Plattformen er mer populær for samfunnsdebatter, journalister og politikere, så plattformen kan brukes til å få direkte kontakt med denne målgruppen og på den måten påvirke de høyere makter i landet til å støtte Amnestys sak.

Forbedringspotensiale

Amnesty bruker Twitter som en plattform der de kan formidle sine meninger og oppmerksomheten rundt deres saker. Saker som de tar opp, resulterer i endringer som har blitt gjort. Jeg vil si at måten de har brukt Twitter på er fult på høyde med hvordan de burde jobbe for å få ut potensiale ettersom de har flere resultater som er oppnådd å vise til.

Donasjoner, signaturer og bidrag er noe av det viktigste for organisasjonen å opprettholde. Det vil derfor være viktig å være mer aktive mot Instagram og Snapchat i fremtiden slik at de kan få inn flere signaturer og donasjoner. Ved hjelp av funksjonen «swipe up» som finnes på begge plattformer kan de lenke direkte til skjemaet man signerer på ved enhver video eller bilde-story, dette gjør at veien for å donere blir kortere og kanskje vil fler støtte saken.

Digitale målsetninger

Det er alltid en fordel å sette målsetninger. For Amnesty vil det gi mer verdi for det budskapet de deler på plattformene sine. Økt aktivitet på nettsiden og plattformer, vil resultere i flere faste givere samt flere signaturer. Nettopp det å øke dette burde være en målsetning for Amnesty Norge. Hvorfor? Fordi økt trafikk på siden og sosiale kanaler, resulterer i at flere får det med seg og flere vil gå inn på lenken og signere.

Analyse ved hjelp av Google Analytics

Det å måle trafikken og analysere aktiviteten på nettsiden vil være lønnsomt for alle bedrifter, Amnesty Norge er ikke et unntak. For Amnesty vil ikke alle målingene være avgjørende. Her må de rett og slett se på hvilke som er viktig for dem. Det jeg kan tenke er det viktigste for Amnesty er det å se hvordan en bruker fant frem til nettsiden. Ved å se på dette finner man raskt ut om brukeren kom inn via et organisk søk eller via en annonse på Facebook eller Instagram. På denne måten ser man om de plattformene man annonserer på fungerer og man kan se hvilke plattformer man burde fokusere på fremover.

Organisk søk

For meg er Amnesty et slag synonym på menneskerettigheter, derfor fikk jeg en liten a-ha opplevelse når jeg prøvde å google «menneskerettigheter» og ikke fant Amnesty høyere opp i googlesøket. Når fokuset til organisasjonen deres på nettopp dette er så høyt, burde plasseringen deres i et google søk være langt høyere opp på listen enn det det er nå.

Tiltak som kan gi en positiv effekt på synlighet

Som sagt er plasseringen til Amnesty i et organisk søk relativt dårlig. Dette kan være fordi de benytter seg av mindre gode søkeord. Et tips vil være å benytte seg av Google Search Console som vil hjelpe de med finne gode søkeord som passer til innhold og overskrifter på nettsiden. Et annet tips vil være å bruke Google Ads til å lage annonser der de riktige søkeordene blir satt i fokus sammen med et godt innhold. Dette vil også hjelpe Amnesty til å få flere klikk på nettsiden.

Kilder:

https://amnesty.no/om-amnesty

https://amnesty.no/for-aktivister/tips-til-bruk-av-sosiale-medier

https://search.google.com/search-console/about

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *