De viktigste grunnene til å markedsføre gjennom Instagram i 2021

Instagram har blitt en global digital plattform de siste årene og brukerne blir bare fler og fler, bare i Norge var det om lag 2,5 millioner brukere i 2020 i følge Ipsos sine sider. De første årene jeg var kjent med Instagram handlet det for det meste om personene, meg og mitt. Alt skulle deles fra hverdagen, men de senere årene kan vi som brukere oppdage fler og fler bedrifter som bruker Instagram til å markedsføre seg selv. Hvis du har en liten bedrift eller bare ønsker å markedsføre noe du selv lager, er mulighetene med Instagram store. Det handler rett og slett om å sette seg litt inn i hvordan du skal bruke det riktig for å markedsføre deg selv. Her kommer noen gode tips til hvordan Instagram kan brukes som en plattform for markedsføring.

Av Solen FeyissaUnsplash

Lag en markedsplan

Det vil være viktig å lage en markedsplan for Instagram for å lykkes på plattformen. Dette er ikke noe man trenger å legge altfor mye tid i, men hvis du lykkes med markedsplanen din vil det resultere i at bedriften din gjør det godt på Instagram og klarer å få en fast følgerbase som bare vil vokse. Her er to tips til hva en markedsplan kan være:

  • Velg målgruppe. Dette er nok noe du allerede har tenkt på når du startet bedriften, men det er uhyre viktig at du retter deg mot den målgruppen du tror vil ha mest glede av produktet.
  • Finn et kortsiktig og et langsiktig mål. Ved å ha et mål du hele tiden jobber mot, vil gjøre at arbeidet ditt blir lettere. Et kortsiktig mål kan være å opprette en konkurranse med en slutt på for eksempel en uke. De dagene frem mot konkurranseslutt kan man legge ut stories for å minne folk på konkurransen. Denne type trafikk vil resultere i at folk følger, tagger andre brukere og ikke minst melder seg på konkurransen, som igjen resulterer i økende følgerbase. Et langsiktigmål kan være å ikke miste faste brukere fra følgerbasen, men heller øke med nye brukere.   

Bedriftskonto

Enten bedriften din er ny eller allerede aktiv på Instagram, er det å ha en bedriftskonto helt avgjørende. Denne vil hjelpe deg med å gi deg innblikk i hvordan postene dine faktisk sprer seg og hvordan publikum reagerer på innleggene dine ved å gi deg en grundig statistikk for hvert innlegg som publiseres. I tillegg vil det være lettere for mulige kunder å ta kontakt da man kan sette opp kontoen med mailadresse og eller telefonnummer under en «kontakt»-knapp.

Utseende på profilen

Det første du må tenke på når det kommer til utseende av profilen, er hva det første en bruker vil se når de går inn på profilen til bedriften din, nemlig profilbilde og biografien. Her kan det være lurt å ha logoen til bedriften og litt kort info om hva dere driver med. I tillegg til dette vil det være en fordel å ha en fin feed med bilder, og legge litt jobb i hvordan bildene tas og hva som legges ut på profilen for å gi en pen og ryddig feed.

Spor ytelsen din

Ved å ha en bedriftskonto på Instagram vil du også ha muligheten til å få innsikt i hvordan innleggene dine faktisk gjør det på plattformen. Du får informasjon som hvor mange innlegget har truffet, hvor mange som har trykket seg inn på profilen etter å ha sett innlegget og hvor mange som har begynt å følge profilen din etter å ha sett det. (bilde)Ved å aktivt bruke denne funksjonen vil du lett kunne se hvilke innlegg som funker for målgruppen din og hvilke som ikke gjør det, og du får da vite hvilke typer innlegg du burde fortsette med.

Bruk story-funksjonen

Det å holde målgruppen din informert om for eksempel nye produkter og tilbud via en story-funksjon der historiene dine kun er tilgjengelige i 24 timer vil virke positivt på brukerne. På denne måten vil de føle at de ikke trenger å gå glipp av noe uten at det blir for mange innlegg eller innlegg som kanskje ikke ville passet like godt inn på selve profilen som et eget innlegg.

Partnerskap

Vi ser mer og mer av betalte partnerskap på Instagram om dagen. Det vil være en fordel om man finner en influencer eller kjent person som kan reklamere for bedriften og produktene dine. Ofte har kjente karakterer flere følgere enn en liten bedrift som er ny på Instagram og ved å få disse til å reklamere for deg og produktet ditt vil det hjelpe deg med å øke din følgerbase og mest sannsynlig gi bedriften en økning i salg.

Benytt deg av annonsetjenesten

Annonsering på Instagram blir mer vanlig, og som bruker får vi opp flere annonser fra forskjellige bedrifter hver dag når vi blar gjennom Instagram-feeden. Dette er en markedsføringsmetode som er veldig effektiv og koster minimalt med penger, noe som er positivt for småbedrifter. Instagram Ads som funksjonen heter hjelper deg med å tilpasse annonsene dine utfra de preferanser din bedrift måtte ha. Her kan man velge at annonsen skal komme opp hos personer som er innenfor en viss alder, geografi og interesser de har.

Fordelen med annonser for småbedrifter er at det er en ekstremt stor konkurranse for nettopp disse type bedrifter, men ved hjelp av Instagram Ads er det mye lettere å treffe målgruppen din uten at de føler at de blir «spammet». Grunnen til dette er som jeg nevnte at de hjelper deg med å treffe de som mest sannsynlig kommer til å føle at annonsen din er nyttig og noe de ønsker å kjøpe eller å følge for å kunne være oppdatert på hva som blir lagt ut.

Kontakt med følgerbasen din

Det å ha en sunn kommunikasjon med følgerbasen vil være svært positivt. Istedenfor å kun legge ut et bilde og ignorere kommentarene. Et godt tips vil være å svare på alle typer kommentarer uansett om det er ris eller ros, dette vil gi nåværende og potensielle kunder et syn på at du engasjerer deg for deres tanker samtidig som du også får vite hvor bedriften kan forbedre seg.

Kilder:

Ipsos SOMEtracker. Skrevet 14. Januar 2021

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *