21m design – refleksjonsnotat

Vi er straks i mål med tre av fire moduler i valgfaget digital markedsføring. I denne modulen har vi hatt som hovedoppgave å opprette en nettbutikk, her kunne vi velge å produsere noe eget eller utvikle nettbutikken for en allerede etablert nettbutikk. Dette var en lærerik om spennende måte å ha eksamen på, og kanskje den jeg har sett mest frem mot siden starten av semesteret. Arbeidet med å utvikle nettbutikken var ganske utfordrerne, men ved litt prøving og feiling fikk vi den opp til slutt.

21m.no

Konseptet

Vi hadde forskjellige meninger innad i gruppen om hva vi ønsket å selge, noen ville produsere eget og noen ville finne en bedrift vi kunne jobbe med. Det var rett og slett tiden som stoppet oss fra å lage noe eget, da vi brukte altfor lang tid på å ta en avgjørelse. Felles for alle gruppemedlemmene var at vi ønsket å holde på med klær, og det var gjennom et gruppemedlem at vi kom i kontakt med Mia Ebbestad som har klesmerket 21m design. Ved å velge en ekstern designer, ville vi kunne fokusere fult på utviklingen av nettbutikken og eksamensoppgaven. Med noen tanker fra Mia til hvordan nettbutikken burde være, laget vi noe som vi synes selv ble en oversiktlig nettbutikk som man lett kan navigere seg frem til det man ønsker. Målgruppen vår er unge voksne i alderen 20-30 år, da vi selv er i denne målgruppen og vet hvordan kanalvalg og kommunikasjon fungerer i denne målgruppen.

Konkurransebildet

21m var ikke veldig store i konkurransebildet før vi begynte samarbeidet. Uten nettbutikk, ingen facebookside og kun en instagram med 160 følgere, var det mye som kunne forbedres. Vi fant ut at det er flere som driver på hobby-basis og designer klær, kanskje også fler enn vi trodde. Det vil si at konkurransen er stor, men ved å implementere en nettbutikk, få opp antall følgere på sosiale medier ville 21m ha en stor mulighet til å ta en større plass i markedet. Der noen velger å stenge ned nettbutikkene i perioder for å slippe alt på en gang, tenkte vi annerledes. Vi må ha den samme flyten hele tiden, da slipper vi perioder uten noe å gjøre.

Kundekommunikasjonen vil også være avgjørende for å være i toppen på markedet, så fokuset vårt må være på kommunikasjon med kunden slik at de får det produktet de ønsker. Vi kunne nøyet oss med å designe noen t-shirts for å masseprodusere og selge disse, men vi ønsker å kunne tilby kunden noe mer unikt enn det. Begge deler er viktig, men å tilby det lille ekstra er noe vi ønsker å fokusere på.

Målsetting

Vi har hørt mye om OKR de siste månedene, OKR står for objectives key results. Vi skjønte at dette var noe vi måtte ha et stort fokus på, også for å ha noe å strekke oss etter. Vi diskuterte mange forskjellige muligheter, men kom frem til at vi ikke måtte ha for mange, men heller noen litt krevende. Målene måtte inn i Basecamp, så en på gruppen hadde hovedansvar for å legge inn målene der, og oppdatere oss med viktig informasjon gjennom hele perioden.

Objective: Ha en velfungerende nettbutikk med fokus på god kommunikasjon med kundene

KR1: Oppnå 2500 besøkende på nettbutikken – 5/10

KR2 Få 650 følgere til sammen på sosiale medier – 7/10

KR3: Doble salget for hver uke – 9/10

21m.no

Gjennomføring av nettbutikken

21m er ikke en stor bedrift og har vært en hobby helt til nå, derfor bestemte vi oss for å ta jobben med kundeservice og markedsføringen selv. I tillegg vil noe av logistikken bli gjort av oss. Vi har ved å få linket messenger, som er en meldingstjeneste fra Facebook fått en direkte link mellom nettbutikken og facebooksiden. Her kan kundene lett trykke seg inn å sende spørsmål eller bestillinger av custom-gensere. Vi har løst det på den måten at den første som ser en melding blir kundebehandleren, men hvis det er en bestillingsforespørsel, merker vi den med «oppfølging» så Mia som har mest erfaring kan snakke med kunde. På denne måten vil kundene få et raskt og riktig svar på forespørselen sin.

Når det kommer til levering, har vi to valg. Nå i starten har vi bestemt oss for at vi leverer de pakkene som er i nærområdet vårt, dette er for å spare penger i oppstartfasen da vi hadde fri frakt som en del av lanseringen. Det andre valget, som vil bli mer brukt fremover er tjenesten Helthjem. Her vil leveringstiden kunne bli noe mindre, samtidig som vi ikke taper noe på sending av varen da det er kunden som betaler frakten.

Markedsføring

Vi bestemte oss for at vi ikke ønsket å bruke noe penger på markedsføringen, men heller bruke det nettverket gruppen vår sitter på. Vi brukte derfor Instagram, Facebook, nyhetsbrev og LinkedIn til å markedsføre 21m. Markedsføringen på Instagram gikk ut på å poste noen bilder, legge ut informasjon og bilder på IG-story, samt ha en konkurranse der premien var en t-shirt for å skape engasjement. Konkurransen ble en hit, og vi hadde om lag 250 personer som deltok. Vi skrev om nettbutikken på Facebook og Linkedin, og flere av vennene våre delte den videre med sitt nettverk. Med nyhetsbrevene fikk vi ut til de som meldte seg på dette, informasjon som når vi lanserte nettbutikken. Alt i alt ser vi at vi kunne startet markedsføringen tidligere, men at alle metodene hjalp oss med å få følgere og klikk på nettsiden.

Konklusjon

Jeg er superfornøyd med oppgaven og det gode samarbeidet innad i min gruppe. Vi har hatt gode rutiner for hvordan vi skal jobbe for å skape en så god nettbutikk som mulig. Jeg synes oppgaven ble gjort på en bra måte og at sluttproduktet ble over forventning. Nå gjelder det bare å selge noen klær!

Kanskje du har lyst til å se nettbutikken selv? Det kan du gjøre her!

Én kommentar til “21m design – refleksjonsnotat”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *