Oversettelse av artikkelen «The First Step To Building A Growth Machine»

I dette innlegget skal jeg oversette en tekst som ble skrevet på engelsk av Brian Balfour. Jeg har valgt dette temaet fordi det er noe som interesserer meg, men som jeg ikke har lært nok om enda. Hvis du skulle ønske å lære mer om Brian Balfour, finner du LinkedIn-profilen hans her

Av Ravi RoshanUnsplash

Det første spørsmålet jeg får når jeg møter nye bedrifter er «Hvilken taktikk skal jeg bruke for å få økning i firmaet mitt? I starten prøvde jeg å svare på dette spørsmålet, men det føltes aldri helt riktig, jeg kjente knapt personen og visste omtrent ingenting av hva bedriften deres drev med eller hvem kundene var. Enda viktigere, begynte jeg å skjønne at spørsmålet stammet fra at alle er på søken etter en hemmelighet, hack eller tips på hvordan andre har jobbet for å få økning i bedriften sin, og hvordan de kan gjøre det samme.

Svaret på det spørsmålet har i ettertid endret seg, nå hever jeg på skuldrene og sier rett ut «Jeg aner ikke». Denne responsen blir møtt med en rar mine i ansiktet til personen jeg snakker med, det er akkurat som om jeg har tatt vinden fra seilet deres. Etter jeg har latt den kleine stillheten som henge i rommet i noen korte øyeblikk følger jeg opp med å si «Slutt å se etter taktikker, begynn å fokuser på etableringen av vekstprosessen».

Prosess?!?!? Virkelig?

Det er 4 grunner til hvorfor jeg mener det er viktigere å finne prosessen før ser på taktikk.

  1. Vekst er summen av de små delene

Internett elsker historiene om vekstkurver som ser ut som den nedenfor. Et resultat av dette, blir at folk fokuserer på hva bedriften gjorde akkurat før økningen eksploderte. Igjen, ser etter den ene tingen som forårsaket eksplosjonen.

Det vi faktisk burde være interessert i er hva dette firmaet gjorde før de traff det punktet på kurven. Hva gjorde de etter det for å fortsette økningen? Hvordan fant de ut av alle disse tingene?

skjerdump fra brianbalfour.com

Realiteten av økning er at det aldri finnes en magisk vei å gå. Dette betyr ikke at du ikke vil ha eksperimenter som vil produsere enorme resultater, det vil du så absolutt. De fleste utliggende resultater kommer fra lærdommen av mange tidligere eksperimenter. De kommer fra kanaler, produkter og kunder som er bedre enn noen andre på sitt marked som tar risikoen basert på denne læringen.

De menneskene som har en tendens til å fokusere på taktikken er ofte de som har tendensen med å stadig være på let etter det vi kaller for «silver bullets» De hopper fra de beste taktikkene eller de beste kanalene de hører om og leter etter gullet på enden av regnbuen istedenfor å bruke tid på å lære fra eksperimenter og ta gode avgjørelser basert på læringen som kommer fra disse. Vi kan si at de svømmer rundt i vannoverflaten, men de dykker aldri langt nok ned til å finne oljen.

Så til poenget: Du trenger en prosess som hele tiden generere nye ideer for vekst, du må gå gjennom effektive tester, lære fra testene og bruke de til å navigere deg mot kontinuerlig vekst.

2. Graden av endring øker

Hvis vi ser på de 18 seneste månedene, har hver av forbrukernes kanaler vært gjennom noen endringer. Under ser du noen av kanalene og hvilke endringer som har blitt gjort.

skjermdump fra brianbalfour.com

Det som funket på Facebook for 3 måneder siden, fungerer ikke i dag. Det som fungerer i dag, vil mest sannsynlig ikke fungere om 90 dager. Dette er gjengangeren I de fleste store kanalene. Noen er naturligvis litt tregere å endre enn andre, men vi vet at de til slutt blir endret.

Hvis vi ser på et makronivå over de siste 15 årene, ser vi to viktige trender. Den første er at forbrukerkjøpskanalene oppstår mye raskere. Den andre trenden er at effektivitetssyklusen skjer mye raskere. 

skjermdump fra brianbalfour.com

Endringshastigheten i forbrukerkjøpsverden er rask, og den øker stadig. Vekst-team må bli bedre og raskere samtidig, for å holde konkurrentene bak seg.

Altså: Taktikkene går fort ut på dato, du trenger derfor en prosess som kontinuerlig kan utvikle taktikkene i takt med endringsmiljøet vi lever i.

3. Det som fungerer for deg, vil ikke nødvendigvis fungere for andre

Hvis du er lik meg, leser du mest sannsynlig om hva andre gjør for å oppleve vekst i sitt firma. Det er et nøkkelpunkt ved å gjøre dette, bruk det som inspirasjon, ikke en veiviser.

Ditt publikum er annerledes

Produktet ditt er annerledes

Livssyklusen til kunden din er anderleses

Forretningsmodellen din er annerledes.

Enkelt og greit, din bedrift er annerledes.

Alt i alt: Du trenger en prosess som avdekker den unike kombinasjonen av det som fungerer for ditt produkt, ditt publikum og din forretningsmodell.

4.   Du trenger en maskin

Det å finne en suksessfull vekst taktikk er ikke suksess for et vekst-team. Suksess er det å bygge en vekst-maskin, en slik maskin har tre komponenter.

1.     Målbar

2.     Forutsigbar

3.     Repeterbar 

skjermdump fra brianbalfour.com

En maskin er bygget for å produsere en evigvoksende brukerbase. Det er maskinen som prosesserer taktikkene. Prosessen gjør hele maskinen.

Alt i alt: Å sette taktikken først blir det samme som å ha vogna foran hesten. Du vil trenge en prosess som hjelper deg med å bygge en målbar, forutsigbar og repeterbar maskin.

 Elementer av en god prosess

Hos oss bruker vi en spesifikk prosess som jeg har laget, denne prosessen er en del av den gammeldagse vitenskapelige metoden, skape produkter som markedet kjenner til og en del av mine metoder. Det finnes ingen perfekt vekstprosess. Det viktigste er å ha en prosess, kun forholde seg til denne og forbedre den over tid. Jeg er sikker på at enhver vekstprosess må ha noen nøkkelpunkter:

1.     En måte å sette stole mål mot de områdene som påvirker veksten mest

2.     En strukturert måte å kontinuerlig komme opp med nye vekst-ideer og eksperimenter på

3.     En måte å prioritere disse løsningene på

4.     Effektivt designe disse eksperimentene

5.     Analysere eksperimentene og kartlegge om de var en suksess eller en feil

6.     Dele lærdom på kryss av tem og implementere de tilbake til eksperimentlisten

Får du disse 6 nøkkelpunktene på plass, så tror jeg du er på god vei mot suksess.

 Hva er så spesielt med prosess?

Dette spørsmålet får jeg svært ofte. Jeg for også spørsmål om malene til dokumentene vi bruker. For å være helt ærlig, føler jeg ikke at det vi gjør er så spesielt. Suksess ved hjelp av vekstprosess er egentlig bare et resultat av å ha tålmodigheten til å holde seg til den ene prosessen som er valgt, fordi 90%+ ikke har det. Prosessen kan være både vanskelig og kjedelig, og det er lett å tenke at det ville vært lettere å gå over til en annen prosess for å jakte enda en skinnende gjenstand. Ikke bruk for mye tid på å gjøre akkurat som meg, eller ha de samme dokumentene som jeg bruker. Fokuser på å etablere de seks nøkkelpunktene i prosessen som vil fungere for deg og ditt team.

Vis meg prosessen!!!!

Hvis du vil se hvordan prosessen faktisk fungerer, så kan du se en video av en presentasjon jeg gjorde som går nærmere inn på prosessen her. Du kan også lese om hvert steg i detalj i serien min Building a Growth Machine.

Brian Balfour, «The First Step To Building A Growth Machine». https://brianbalfour.com/essays/growth-process-first-tactics-secondLesedato: 6/5/2021.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *