Hvordan få seg en god mentor?

Som en del av bolken til Karl Philip, har vi nå blitt bedt om å ta et kurs hos First Round, dette kurset går ut på å lære seg hvordan man enklere kan skaffe seg et godt nettverk, og hvordan en mentor kan hjelpe deg på veien. Vi er over halvveis i studiet vårt, og om ikke lang tid vil flere av oss være på jakt etter jobb. Allerede i vårt første semester ble vi presentert for nettverks-plattformen LinkedIn og hvordan vi aktivt kan bruke denne plattformen for å være bli mer attraktive i arbeidslivet. Gjennom plattformen har jeg allerede fått kontakt med mange innenfor studieretningen jeg går, samt andre selskaper jeg har en interesse for.

AV Green ChameleonUnsplash

Nettverksbygging kan være vanskelig i starten, men etter å ha sett kurset hos First Round, føler jeg meg nå mer trygg på hvordan jeg skal gå frem når jeg nå må begynne å tenke på nettverksbygging og jobbsøking.

Jeg vil nå gå gjennom alle 8 modulene i kurset «networking basics» og dele de tipsene jeg fikk på veien.

  • Din profesjonelle identitet

Den første modulen går ut på hvordan du selv er som student og ung profesjonell. Selvom mange, inkludert meg selv ofte tenker at man er klar for arbeidslivet og ferdig utlært når man har levert bacheloren sin, er det absolutt ikke sånn i virkeligheten og tryggheten i ny jobb kan fort la vente på seg en stund. Kurset trekker frem fem kvaliteter det kan være fint å ha med seg når man skal forsøke å få hjelp av andre profesjonelle.

Empati – Handler om å se ting fra den andres perspektiv

Nysgjerrighet – Viktigheten av å vise interesse når de lærer bort sine erfaringer

Takknemlighet – Vis at du setter pris på tiden deres

Relevans – Fortell hvorfor du tok kontakt, og hvorfor samtalen kan være til hjelp

Respekt – Behandle dem på samme måte du selv forventer å bli behandlet av noen du hjelper.

  • Finn en mentor via LinkedIn

Som jeg var inne på, er bruken av LinkedIn ekstremt viktig når man skal skape seg et nettverk. I denne modulen blir vi gjort kjent med søkefunksjonene og hvordan få opp resultater basert på interesser og tilknytninger. Ved hjelp av denne funksjonen kan du altså begrense søket etter bransjen du ønsker å jobbe i, selskap eller skolegang. Kurset skiller har fire forskjellige måter du kan finne kontakter på:

  1. Perfekt overlapp – noen du kan identifisere deg med fra skole, kollega eller en valgt bransje
  2. God overlapp – Tidligere elev ved samme skole, som nå jobber i bransjen du interesserer deg for. Trenger ikke ha gått samme studieretning.
  3. Likheter – Noen i selskapet du har interesse for som hadde samme valgfag, eller identifiserer deg med av en annen grunn.
  4. Noen du synes er interessante – Et helt annet menneske som gjør noe du synes er interessant uten at dere nødvendigvis har noe annet til felles.  
  • Hvordan ta kontakt gjennom LinkedIn?

I tredje modul er fokuset på om det er rett å ta henvendelsen gjennom LinkedIn som ofte blir sett på som litt mer casual, eller gjennom mail, noe som kan være litt mer formell måte å kontakte noen på. Dette er egenskaper det vil være lurt å tenke over når man skal kontakte en person. Ifølge den tredje modulen er det en huskeregel at innholdet i meldingen skal svare på følgende:

Who – Presenter deg selv i meldingen så mottaker vet hvem du er.

Why – Fortell hvorfor du sender de en melding.

What – Hva du lurer på

  • Hvordan koordinere en samtale?

Her handler det om hvordan man kan koordinere en samtale når den profesjonelle har svart deg. Det bunner i å gjøre samtalen rask og enkel for å respektere den andre personens tid. I tillegg vil det være en fordel å holde samtalen konkret og gi god informasjon slik at man unngår feiltrinn, og god planlegging av hva du ønsker å ta opp før du får kontakt vil være lurt.

  • Hvordan navigere samtalen?

I denne modulen blir det tatt opp hvordan vi kan navigere oss gjennom samtalen. Her vil det kunne være lurt å benytte seg av kvalitetene fra modul 1, slik at samtalen blir best mulig for begge parter. Det vil lønne seg å gi dem en påminnelse av hvem du er, få bekreftelse om at tiden som er satt fortsatt passer, takke for tiden deres og lytte til dem. Alle samtaler har ulike faser, disse vil det være lurt å forberede seg på:

Fase 1 – Starten av samtalen

Fase 2 – Fortell litt mer grunnleggende om deg selv

Fase 3 – Spørsmål til personen du snakker med

Fase 4 – Avslutte samtalen

  • Profesjonell historiefortelling

Denne modulen handler om å kunne styre samtalen i den retningen man har sett for seg. Vi begynner med å fortelle litt om oss selv, hva vi ser på som våres styrker og svakheter og hvordan den profesjonelles karrieren våres har utviklet seg. Det vil være fornuftig å fortelle hvordan den profesjonelle karrieren din er i dag og hva du faktisk ønsker å få ut av samtalen. Igjen vil det være lurt å holde samtalen så konkret som mulig i tillegg til å ikke bruke for mye av tiden til den profesjonelle.

  • Research

Som oftes er det lurt å ha sett litt på personen eller firmaet du ønsker å komme i kontakt med. På denne måten kan man gjøre samtalen mer flytende og nyttig dersom man stiller de riktige spørsmålene til personen man er i kontakt med. Et godt tips vil være å sjekke opp om de du er i kontakt med har hatt noen spennende aktiviteter i det siste, og spørre de om dette. For at samtalen skal ha best utbytte, kan vi dele spørsmålene inn i tre katogorier:

Hovedspørsmål – dette bør handle om den profesjonelles eller bedriftens historie

Andre spørsmål – Dette bør handle om hvordan den profesjonelle eller bedriften arbeider i dag

Tredje spørsmål – Dette bør handle om hvilke råd og tips de har til deg, utfra hva de har fått vite gjennom samtalen.

  • Hvordan bygge langvarige relasjoner?

Det vil være en fordel å opprettholde kontakten etter endt samtale. Ved å ha denne personen i nettverket sitt, kan man i senere tid kontakte de igjen for å få enda mer kunnskap og veiledning. Som jeg har vært inne på tidligere, er det viktig å vise takknemlighet for tiden til den profesjonelle, gjerne over mail. Et tips for å holde de i nettverket, vil være å spørre om det er greit å opprettholde kontakten med den profesjonelle – da igjen viser du takknemlighet og interesse for personen.

Dette er et kurs jeg vil anbefale flere studenter, og også andre i arbeidslivet som enten trenger å finne seg et nettverk eller en mentor, eller som allerede sitter på et stort nettverk og kan ha godt av en oppfriskning hvis det ikke alltid lykkes med kontakt. Det å få seg en mentor er noe jeg tenkte på som litt skummelt og vanskelig, men etter å ha tatt dette kurset, ser jeg viktigheten av å bruke en person med samme interesser og mye mer erfaring i fremtiden.

Kurset kan du ta her 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *