Bergans mot bærekraft

Vi er nå i gang med andre bolk av digitalmarkedsføringen, hvor det i hovedsak handler om sosial kommunikasjon. Cecilie Staude er foreleser i denne bolken og vi har fått i oppgave å blogge litt rundt den virksomheten vi har valgt å gå inn på i eksamensoppgaven som skal leveres i slutten av mars. Dette blogginnlegget vil ta for seg Bergans og hvordan de fokuserer på bærekraft.

(lånt fra Bergans.no)

Hvem er egentlig Bergans?

Hvis du går en tur ute i løpet av dagen, er sjansen stor for at du ser en jakke, genser eller turbukse fra Bergans, det er et merke de fleste av oss har et forhold til. De har i lang tid vært helt i toppen når det kommer til utviklingen av moderne tekniske produkter som klær og utstyr man behøver når man er på tur, uansett om turen er kort eller lang vil bredden i sortimentet til Bergans kunne tilby noe som passer til ditt bruk.

(Photo by Boxed Water Is Better on Unsplash

Hva er bærekraft?

Bærekraft har blitt et dagligdags ord for de fleste her i landet. Man hører det på radio, tv, skole og i jobbsammenheng, men bare fordi vi hører et ord ofte er det ikke dermed sagt at alle vet hva ordet betyr. Så hva betyr egentlig dette begrepet?

I en kronikk fra universitetsavisa kommer det frem at «Begrepet “bærekraft” ble lansert i Brundtlandskommisjonens rapport Vår felles framtid i 1987. Her defineres bærekraft som “utvikling som imøtekommer dagens behov uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skal få dekket sine behov”.» Dette er noe vi ikke gjør i dag. Leder for bærekraftige investeringer i Storebrand, Matthew Smith, mener at det i dag trengs 1,7 jordkloder for å produsere alt verden forbruker i løpet av et år. Det betyr at vi bruker mer ressurser enn vi har, og at vi bruker stadig mer.

En annen måte å si det på er om vi fortsetter å spise så mye kjøtt som vi gjør i dag, vår generasjon vil kunne leve som normalt med det, men det vil til slutt ikke bli igjen nok kjøtt og generasjoner som kommer etter oss vil miste en viktig matkilde

(lånt fra bergans.no)

Hvordan forholder Bergans seg til bærekraft med tanke på kommende generasjoner?

I den tiden vi er inne i er bedrifter nødt til å fokusere på bærekraft, og hvis man ikke tar det seriøst vil det kunne ha store konsekvenser for hvordan kundene ser på deg som selskap. I konkurranse med konkurrenter vil de som fokuserer på bærekraft alltid ha en fordel opp mot de som ikke har like stort fokus.

Som vi vet fra forskjellige nyhetssaker og tv-programmer, har det vært mange forskjellige aktører i tekstilbransjen som hverken har drevet 100% etisk korrekt eller bærekraftig, dette er det nok mer av enn vi tror også. Store merker som ønsker å produsere så mye som mulig for så lite penger som mulig. Det resulterer i at kvaliteten på klærne blir dårligere, som igjen gjør at det vil ta kortere tid før man må bytte ut og kjøpe nytt utstyr.

Etter min oppfatning, er Bergans langt ifra disse skrekkhistoriene. De har i en årrekke levert god kvalitet til sine kunder, og jobber hele tiden mot bærekraftige løsninger. Jeg fant via nettsiden til at Bergans i dag bruker god del ressurser på å jobbe med dette og en av løsningene de har kommet opp med, var det de kaller for parkdress-avtalen. Dette er en smart og bærekraftig løsning, da hver familie med barn som hele tiden er i utvikling nå kan leie dresser for en fast sum i mnd. Disse dressene kan man sende tilbake når sesongen er over, eller barnet har vokst ut av dressen sin og man får da tilsendt en ny ut ifra hvilken sesong man kommer inn i, eller ny størrelse. Dette synes jeg personlig var en veldig god løsning, da familier ikke må kjøpe flere nye dresser, i tillegg til at gjenbruk er noe vi burde fokusere mer på.

Hvordan er tekstilbransjen om 5-10 år?

Vi har en lang vei å gå for å få tekstilbransjen mer «grønn», men jeg tror på løsninger som parkdress-avtalen til Bergans i fremtiden. Det er et kjent problem at det blir kastet ekstreme mengder klær i året, noe som absolutt ikke er bærekraftig. Kanskje man kunne laget noe lignende med utleie av turklær for voksne i fremtiden?

Hvordan bransjen blir i fremtiden er vanskelig å si, men jeg tror at om engasjementet til mannen i gata fortsetter å være så stort som i dag, og kanskje større vil bedrifter i landet også føle seg mer «tvunget» til å fokusere på løsninger for å bli mer bærekraftig. Kanskje det vil bli strengere regler og straffer for bedrifter som ikke oppnår visse mål, og fordeler for de bedrifter som gjør det.

I bunn og grunn, vil fremtiden avgjøres av hvordan samfunnet ser på bærekraft. Det hjelper ikke at bedrifter tenker grønt og finner løsninger om fåtallet av privatpersoner fortsetter å leve som i dag, men hvis vi som samfunn og bedrifter i landet klarer å jobbe sammen mot et høyere fokus og gode løsninger på bærekraft i fremtiden, er jeg sikker på at vi vil få en grønnere klode i fremtiden.

Kilder:

https://www.universitetsavisa.no/alle-snakker-om-baerekraft-men-ingen-snakker-om-hva-det-betyr/113877

https://baerekraft.ungdomsbedrift.no/brekraft-for-dummies

https://www.bergans.com/no/parkdress

4 kommentarer til «Bergans mot bærekraft»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *