Eie eller leie?

I denne ukens forelesninger underviste Arne Krokan om plattformtjenester, digital økonomi og nettverkseffekter. I dette blogginnlegget vil jeg gå mer i dybden på en norsk delingsplattform, nabobil.no.

(by Jasper Geys on Unsplash)

Norske biler står i gjennomsnitt stille 23 timer av døgnet, det er ekstremt mye hvis man skal se i forhold til den tiden vi faktisk bruker bilen. Nabobil har funnet en løsning som kan hjelpe mange samtidig som det vil være bedre for miljøet og økonomien til folk i landet. For trenger vi å eie en bil hver? Svaret er nei, men for mange er det viktig å ha en bil for å komme seg rundt. Kanskje må du bruke bilen i jobb eller for å frakte barn til skole og fritidsaktiviteter, men det vil for mange være en god del timer igjen av døgnet hvor bilen ikke blir brukt, og da er nabobil sin løsning om å lett leie ut bilen en god idé.

Hva er en plattformtjeneste?

En plattformtjeneste er en forretningsmodell som skaper verdier via transaksjoner mellom to eller flere uavhengige grupper som er kjøper og selger. Det er ikke teknologien som utgjør selve jobben, og det er viktig å framheve at plattform er en forretningsmodell, og ikke en teknologi. Det som ligger til grunn for digitale plattformtjenester er teknologien og brukeropplevelsen. Jeg er helt sikker på at vi kan forvente oss at det vil komme enda flere digitale plattformtjenester i fremtiden, noen vil forenkle de vi allerede har og andre vil erstatte de.

(hentet fra nabobil)

Hva er egentlig nabobil?

Nabobil er en nett og mobilbasert utleieplatform av nettopp privatbiler. Her kan du som privatperson eller firma leie en bil når det trengs. Nabobil er plattform som knytter bileiere sammen med de som ønsker å leie. Konseptet nabobil gir deg enkelt en mulighet til å leie bil billig i nærområdet når du har behov for det. I 2019 ble nabobil solgt til verdens største bildelingsaktør, Getaround, så ikke nok med at du kan leie en bil i nærområdet når du trenger det, nå er det også mulig for brukere av appen å benytte seg av leiebiler i mer enn 300 byer i Europa og USA.

Plattformen gjør det lett for bruker, du trenger kun å registrere en bruker i nettleseren eller på appen, her legger du inn informasjon og førerkort, så kan du gjøre bilen din tilgjengelig for utleie eller sende forespørsel om å leie en bil som passer ditt behov. Brukeren legger inn ønsket periode for leie og har muligheten til å skrive hva bilen skal brukes til, så er det opp til utleier å godta dette.

Hvem er aktørene?

Nabobil er kun plattformen, så for at det skal funke må det aktører til, dette er leietagere og utleiere av bilene som ligger på plattformen.

For å beskrive aktørene kan vi bruke denne listen:

  • Personer som er 23 år og eldre med førerkort.
  • Personer som har behov for bil, men ikke eier sin egen, uavhengig om det er for lang eller kort tid.
  • Personer som ønsker å tjene penger på bilen sin ved å leie den ut når den ikke er i bruk.
  • Personer som ønsker å spare miljøet.

Her kan du se hvor enkelt nabobil er:

Hvordan senker nabobil transaksjonskostnadene?

Transaksjonskostnader handler om de ressursene som må til for at vi skal gjennomføre transaksjonen.  Hvis tjenestens transaksjonskostnader er lave, vil dette virke positivt på kjøper. Idéen bak plattformtjeneste er at transaksjonskostnadene skal være så lave som mulig, da dette kan være med på å gjøre tjenesten enklest mulig og at man lett skal kunne ta et valg. I boken «nettverksøkonomi» av Arne Krokan kan man lese mer om transaksjonskostnader og prosessen rundt dette, men det finnes seks steg for å senke transaksjonskostnaden, jeg har valgt å forklare noen av disse stegene og hvordan nabobil bruker disse:

Søkekostnadene: handler om å finne de mest aktuelle alternativene, ved hjelp av filter og kan du som bruker enkelt velge hvilken biltype du skal få opp i søket, og du kan også legge inn ønsket tidsrom, så du kun får opp de som er tilgjengelige når du trenger bil, på denne måten sparer du tid når du skal leie deg bil. Det er også mulig å gjøre et søk kun på dato, da vil alle biltyper komme opp, samt et kart over hvor de er står parkert.

Informasjonskostnadene: handler om å skaffe seg aktuell informasjon om de ulike alternativene. Nabobil senker informasjonskostnadene ved at utleier og leietager har en egen profil med informasjon om dem. Her finner man bilder av bilen som leies ut, hvor bilen står, pris per døgn, årsmodell og hvor lenge utleier har vært medlem av nabobil. I tillegg så har hver profil en rating fra 1-5, der man kan se hvor fornøyd tidligere utleiere eller leietagere er med vedkommende.

Forhandlingskostnadene: handler om hvilke vilkår vi må forholde oss til. Hos nabobil er allerede pris og vilkår satt før man har laget seg en profil, så her slipper både leietager og utleier av bilen å hverken å forhandle om pris eller vilkår og alt gjøres gjennom plattformen.

Evalueringskostnadene: dette oppstår etter at tjenesten er levert, og man må vurdere om produktet var som forventet, det kan være om tjeneste oppfylte kravene og forventingene. Dette er som jeg var inne på i informasjonskostandene, ratingsystemet til nabobil, som aktørene kan gå inn i ettertid å sette antall stjerner ut ifra hvor fornøyd de var med leieforholdet.

Nabobil skaper et nettverk for de som ønsker å leie ut eller leie en bil effektivt i sitt nærområde, og jeg tror tjenesten vil bli enda mer populær i fremtiden. Ikke alle har nødvendigvis behov for å eie en bil, men de fleste har behov for å bruke bil av og til, så hvorfor ikke leie en i nærområdet?

-Mads

Kilder:

Nabobils nettside

Getaround kjøper nabobil

6 kommentarer til «Eie eller leie?»

  1. Dette var et veldig informativt og lett forklarende innlegg, Mads! Bra jobba 😀 Godt forklart om transaksjonskostnader, og kanskje kunne du skrevet enda mer utdypende i konklusjonen din?

    Litt tips til refleksjon:
    Hvorfor er disse lave transaksjonskostnadene med på å gjøre Nabobil så suksessfull? Gjør det bare at det er enkelt for kunder å benytte seg av tjenesten, eller er det faktisk helt avgjørende for at kundene faktisk bruker den? Og hva med Nabobils ratingsystem, hvordan er dette med på å senke brukernes informasjonskostnader?

    Husk bare referanser i løpende tekst, som når du forklarer noe, eller kommer med påstander (eks. hvor mange timer biler står stille ila et døgn). Ellers er dette helt supert! Veldig gøy å lese 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *