Uendelige muligheter med 3D-printing

I en av våre siste forelesninger, introduserte Arne Krokan oss for teknologien 3D-printing. Dette er en ung teknologi som har gitt oss enda flere måter vi kan effektivisere og gjøre produksjon billigere på.

Den første 3D-printeren kom allerede i 1984, men for meg og mange andre er det nå i de siste årene øynene har blitt sperret opp for denne type produksjon. Med tiden har teknologien utviklet seg, de har blitt lettere å bruke og ikke minst har pris for produktet gjort det mulig at de fleste som ønsker seg en, mest sannsynlig har økonomi til å kjøpe en.

(hentet fra bernardmarr)

Hvordan fungerer 3D-printing?

Med en 3D-printer er det bare fantasien som setter grenser, du kan lage det meste med en slik teknologi. Kanskje trenger du noen pyntegjenstander i hjemmet, eller en reservedel til bilen din? Denne teknologien gir deg utallige muligheter til å designe og produsere det du ønsker eller har behov for, men hvordan gjøres det egentlig?

På de fleste 3D printerne til hjemmebruk er teknologien FDM (Fused Deposition Modelling) mest benyttet. Denne teknologien skriver ut lag på lag, ved at materialene du velger å bruke smeltes, for deretter med høy presisjon å bli sprøytet ut gjennom et tynt munnstykke ut ifra hvilke instrukser den får av datamaskinen, dette laget tørker/stivner før neste lag blir sprøytet på. Med andre ord kan det ta lang tid å printe ut komplekse modeller og gjenstander med mange lag.

(3D-printet bremsekaliper hentet fra bugatti.com)

Bruksområde

Som jeg nevnte er det mange muligheter hvis du skal bruke en 3D-printer i hjemmet, men for meg er det mest interessant med mulighetene 3D-printing gir de store produksjonene.

Jeg har lest en artikkel om hvordan Bugatti bruker 3D-printing til å produsere bremsekaliper til bilene sine, den kan du lese her. Noe av det mest interessante i denne artikkelen er at ved hjelp av 3D-print, har Bugatti laget sin hittil største bremsekaliper, men de sparer allikevel 41% av vekten. Dette er en jobb som tar ca. 45 timer ved hjelp av fire lasere, men i løpet av en femårsperiode er målet å halvere denne tiden.

Bugatti er spesielt med tanke på at de produserer ca. 1000 biler i året, dette gjør det mulig å bruke litt mer tid på produksjonen, men det ville ikke vært lønnsomt for de store fabrikkene som for eksempel Volkswagen i dag, men i fremtiden blir nok 3D-print mer aktuelt også for de fabrikkene som masseproduserer.

Det er også spennende å se hvordan Adidas tenker nytt og bruker teknologien til å produsere sko. Ved hjelp av 3D-prining og 3D-scanning har de utviklet et dataprogram som gjør det mulig å få nøyaktige mål av føttene til løperen og dermed er i stand til å lage en sko som passer perfekt til den individuelle løpers fot og løpestil. Her kan du se hvordan Adidas jobber med 3D-print og utviklingen av løpeskoen!

Konsekvens

3D-printing vil for det meste kunne gi oss fordeler, dette fordi det er en teknologi som er under utvikling og som på langt nær er ferdig utviklet. En av de største konsekvensene vil være at mennesker mister jobben. I dette tilfellet at du de ansatte som tidligere og nå i dag lager produktene som nå blir lettere å produsere, disse vil stå i fare for å kunne miste jobben, men det er ikke nødvendigvis sikkert de gjør det. Selv om selve produksjonen av sluttproduktet blir gjort på en annen måte, må vi fortsatt ha mennesker som utarbeider idéene og designet som skal bli sluttproduktet, så det vil bli viktig å kunne tenke nytt i forhold til hvordan man skal jobbe i fremtiden.

Det vil også være noen konsekvenser for transport sektoren, dette er fordi det i fremtiden kan bli mindre aktuelt å transportere produktene rundt. Hvis 3D-printing blir mer effektivisert tror jeg det vil bli mulig å kjøpe og laste ned modellene og selv printe ut produktet. Et eksempel vil være på bilverksteder, her er det ofte man får høre at det vil ta noen dager/uker fordi de må vente på delene fra fabrikken. Hvor effektivt ville det ikke vært om de bare kunne printet ut delen selv og satt den inn i løpet av dagen? Jeg tror ikke det vil ha altfor mye å si for transportsektoren, men noen vil nok helt sikkert bli rammet.

Plast er et kjent problem i verden, og nettopp 3D-prining kan være med på å øke plastforbruket, derfor er det viktig at man finner andre materialer man kan produsere med. Jeg var innom Adidas og hvordan de produserer sko ved hjelp av 3D-prining.  Adidas tenker på miljøet og hvordan man kan minske forbruket så mye som mulig, og de har samarbeidet med miljøgruppen Parley for å kunne produsere en miljøvennlig sko. «Ultraboost Parley» er faktisk laget av 95% plastavfall, og dette er nok et steg i riktig retning når man tenker på miljø og problemene med økt plastforbruk.

Konklusjon

Det er klart at 3D-tekonoligen vil ha noen konsekvenser for samfunnet, det vil det alltid være når vi skal implementere ny teknologi, men det vil også gi økt lønnsomhet. Da tenker jeg mest på all tiden som vil bli spart og de mange mulighetene 3D-printing gir.

Kilder:

Bugatti-3D-printet bremsekaliper

Adidas 3D-printet løpesko

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *