Sosiale konsekvenser av kunstig intelligens

I mitt fjerde innlegg vil jeg fortsette å snakke om kunstig intelligens, men nå vil jeg se litt mer på de sosiale konsekvensene av nettopp dette. Teknologien er som vi vet i stadig utvikling, og vi vet ikke helt hvilke følger dette vil få, om det er negativt eller positivt for oss aner vi ikke. Arne Krokan har snakket mye rundt temaet automatisering og ikke minst at som en konsekvens av dette vil mennesker miste jobben, men som jeg var inne på i forrige blogginnlegg skaper kunstig intelligens flere jobber enn den tar.

(hentet fra macrumors)

Butikker uten ansatte

Jeg har tidligere vært inne på Amazon og ikke uten grunn. For meg er Amazon helt klart det firmaet som bruker mest tid og penger på å utvikle seg med tiden.

Amazon har i en god stund vært en av de store firmaene som hele tiden har tenkt fremtid og stadig utvikler seg med den kunstige intelligensen. Siden 2018 har de startet noe som heter Amazon GO og Amazon GO grocery. Amazon Go har typisk frokost og lunsjretter litt som en kiosk eller en kafe, mens Amazon GO grocery skal fungere som en dagligvarebutikk.  Dette er dagligvarebutikker uten personell. Ved bruk av kunstig intelligens har de altså bygget opp butikker det skal være mulig å handle i uten kassaapparater og betjening. Det går rett og slett ut på at du scanner deg inn med en QR-kode, går inn i butikken hvor du så kan velge de produktene du trenger, akkurat som en vanlig butikk. Forskjellene er flere, i Amazon GO butikkene kan du nemlig bare gå ut igjen når du er ferdig, du trenger ikke stå i lange køer for å betale. Når du har gått ut av butikken vil du få en varsling i appen med kvittering fra handleturen din.

Amazon GO butikkene virker ved hjelp av den samme teknologien som vi finner i selvkjørende biler, avanserte sensorer og deep learning. Teknologien gjør det mulig å fange opp når produktene blir tatt ut av hyllen og hvem som gjør det.  i tillegg til at den også registrerer at du setter et produkt tilbake. Noe av det første jeg tenkte på når jeg hørte om dette var minibarer på noen hotellrom, hvis man tar noe ut som man egentlig ikke hadde trengt eller ønsket, så blir man belastet. Amazon har selvfølgelig tenkt på dette også, teknologien er selvfølgelig kapabel til å registrere at du setter et produkt tilbake.

Foreløpig høres det helt perfekt ut for meg, men når Amazon planlegger å åpne 3000 butikker i 2021, begynner jeg å se de negative konsekvensene av denne teknologien. Jeg mener ikke at Amazon direkte tar jobben til ansatte med denne teknologien, men at som en konsekvens av at en så bra idé som dette faktisk er, vil nok langt flere gå i disse butikkene enn de vanlige dagligvarebutikkene og som et resultat av dette vil ansatte miste jobben. Dette kan vi jo allerede se i Norge, med selvbetjente kasser. Hvor ofte steller du deg i en lang kø for at noen skal scanne inn de få varene du skal ha til lunsj, når du bare kan gjøre det selv. Jeg tror ikke Amazon kommer til å ta over hele bransjen med denne teknologien, men som et resultat av at de starter med dette vil fler ta etter de for å ikke miste kunder, og dette vil gjøre at etterspørselen etter ansatte vil synke i bransjen.

(hentet fra forskning.no)

Kunstig intelligens eller ekte omsorg?

Som i de aller fleste andre sektorer, ser man nå at kunstig intelligens blir mer og mer populært også i helsesektoren. Trygghetsalarmer som lærer brukerens vaner, maskiner som kan gi ut riktig medisiner, ikke minst kameraer og sensorer som registrerer det fysiske og psykisk og som kan varsle sykdommen tidlig er teknologi som enten er på vei eller som allerede finnes.

Jeg er for kunstig teknologi i helsesektoren generelt, alt som kan gjøre at mennesker får den hjelpen de trenger er helt nødvendig og positivt, men jeg er veldig skeptisk rundt kunstig intelligens i eldreomsorgen. Selvfølgelig er det positivt å kunne varsle tidlig sykdom og medisinere riktig mengde til riktig tid, men jeg tror man er helt avhengig av menneskelig kontakt når man blir eldre og kanskje sitter alene store deler av døgnet. Jeg har vel aldri tenkt på denne delen av helsesektoren når jeg har sett så positivt på kunstig intelligens som jeg har gjort, men akkurat i dette tilfellet er jeg sikker på at hjelpepleierne rundt om i verden er for dyrbare for de eldre til å bli byttet ut med teknologi.

Forhåpentligvis vil et samarbeid mellom menneske og teknologi bli mer og mer brukt, da vi får det beste fra to verdener. Vi får hjelpepleierne som drar innom de eldre og rett og slett kan «være der» litt mer for de, da noen av oppgavene blir tatt hånd om av maskiner. I tillegg vil teknologien kunne varsle om det er noe unormalt med brukeren som kan resultere i sykdom.

Kunstig intelligens vil ha store konsekvenser for mange og deres jobber, men som jeg har sagt flere ganger. Det gir flere jobber enn det tar, så for neste generasjon blir det viktig å utdanne seg til det som trengs fremtiden, ikke nåtiden.

Kilder:

The verge – Amazone planlegger 3000 butikker

Pocket-Lint – Hva er og hvordan funker Amazon GO?

Forskersonen – Kan vi bruke kunstig intelligens for å gi ekte omsorg?

2 kommentarer til «Sosiale konsekvenser av kunstig intelligens»

  1. Veldig interessant og godt skrevet, Mads!

    Du har et strukturert innlegg, og det er supert at du refererer til bildekilder. Jeg skulle gjerne sett flere referanser i løpende tekst, ettersom du kommer med flere påstander og utsagn. Det vil understreke din troverdighet som skribent, som når du bruker hyperlink i innledningen. Hvis du gjør dette gjennom innlegget, øker du kvaliteten 😀

    Når det kommer til bruk av bilder, så har jeg bare et lite tips: Tenk også over at man ikke kan hente bilder fra hvor som helst på nett, men at det finnes sider du finner bilder som er gratis å bruke (feks. Unsplash). Dersom du ønsker å finne ut mer om dette, kan du lese om åndsverkloven og bruken av bilder fra nett. Jeg ser blant annet at du henviser til et bilde fra Forskning.no, men bildet er egentlig av Willyam Bradberry / Shutterstock / NTB scanpix. Bruk derfor helst primærkilder når du henter bilder, og pass på om du faktisk bruker det lovlig. Men en enkel huskeregel er å bruke gratistjenester som Unsplash, og alltid kreditere fotograf av ren høflighet 🙂

    Alt i alt er dette veldig bra jobba, og jeg gleder meg til å lese dine kommende innlegg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *